Partner serwisu
Biznes i przemysł

Polskie firmy kluczowe dla budowy terminalu FSRU?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Fabe Polska

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Polskie firmy kluczowe dla budowy terminalu FSRU?
fot. mat. pras.
Znaczna część prac w morskiej części projektu terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej zostanie powierzona polskim podwykonawcom. Wykonawcy inwestycji, tj. konsorcjum GAP Insaat, Fabe Polska i Unitek Insaati podkreślają, że local content stanowi jeden z fundamentów realizacji, zarówno z perspektywy efektywności projektowej, jak i wpływu gospodarczego na region.

Budowa części morskiej terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej jest jednym z kluczowych projektów energetycznych realizowanych w Polsce. Inwestycja zwiększy dywersyfikację źródeł gazu i wzmocni bezpieczeństwo energetyczne kraju. Konsorcjum odpowiada za wykonanie infrastruktury morskiej, obejmującej m.in. nabrzeże cumowniczo-postojowe, gazociąg podmorski oraz niezbędne elementy instalacji technicznych.

– Projekt FSRU to inwestycja o strategicznym znaczeniu dla kraju i całego regionu. Cieszy nas, że lokalne firmy są aktywnie włączone w jego realizację – udział polskich przedsiębiorstw w tym procesie jest dla nas ważnym elementem budowania wartości projektu i wzmacniania jego zakorzenienie w gospodarce naszego kraju – mówi Olgierd Hurka, Dyrektor Pionu Realizacji FSRU w Gaz-Systemie.

Ważny local content

Jak informują wykonawcy, konsorcjum już na etapie planowania zakładało szeroką współpracę z polskimi firmami, w szczególności z Pomorza. Model realizacyjny przewiduje, że znaczna część dostaw, usług i prac budowlanych zostanie powierzona lokalnym partnerom. Dotyczy to m.in. robót żelbetowych, prefabrykatów, dostaw betonu, stali zbrojeniowej i koszy zbrojeniowych, zabezpieczeń antykorozyjnych, instalacji elektrycznych i teletechnicznych, zaawansowanych sytemów przeciwpożarowych czy układania rurociągu w części lądowej i morskiej.

Konsorcjum podkreśla, że kompetencje polskich firm są kluczowe dla sprawnej realizacji inwestycji. Dysponują one doświadczeniem, zapleczem sprzętowym oraz kwalifikacjami niezbędnymi przy dużych projektach infrastrukturalnych. Włączenie lokalnych przedsiębiorstw przekłada się również na impuls gospodarczy dla regionu i dodatkowe kontrakty dla branży budowlanej, instalacyjnej i produkcyjnej.

– Współpracujemy z polskimi firmami, ponieważ ich kompetencje są wartością dla projektu. Pomorskie przedsiębiorstwa od lat uczestniczą w wymagających inwestycjach hydrotechnicznych i doskonale rozumieją specyfikę tego typu prac. Projekt FSRU korzysta z ich doświadczenia i stanowi dla nich szansę na dalszy rozwój – mówi Łukasz Radomski, Zastępca Dyrektora Kontraktu w konsorcjum.

Wkład polski będzie rósł?

Konsorcjum we współpracy z Pracodawcami Pomorza i Agencją Rozwoju Pomorza, z okazji Dnia Dostawcy, zorganizowało specjalne wydarzenie, gdzie zaprezentowały się przedsiębiorstwa już teraz zaangażowane w projekt, takie jak KB Pomorze, Makromor, Habe Beton, Sanimet czy Zbrojarnia Anna. Wykonawcy wskazują, że to jednak Sanimet jest jednym z kluczowych partnerów. Firma specjalizuje się w budowie sieci infrastruktury podziemnej i realizacji mikrotuneli.

– W ramach budowy części morskiej Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej odpowiadamy za wykonanie ponad kilometrowego mikrotunelu osłonowego o średnicy 2–2,5 metra, którego wyjście zaplanowano bezpośrednio w Zatoce Gdańskiej – co stanowi rzadko spotykane wyzwanie inżynieryjne. Tunel ten będzie docelowo stanowił konstrukcję osłonową dla gazociągu podmorskiego, wymagając precyzyjnej kontroli procesu drążenia oraz wykorzystania zaawansowanej technologii microtunnelingu. Jesteśmy dumni, że jako polska firma możemy wnieść nasze doświadczenie do projektu o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Możliwość udziału w takim przedsięwzięciu jest dla nas zarówno zaszczytem, jak i ważnym etapem rozwoju kompetencji – podkreśla Barbara Grzywacz, dyrektor firmy Sanimet.

W trakcie wydarzenia swoje doświadczenia zaprezentowała także firma Makromor, odpowiedzialna za projekt i wykonanie systemu ochrony katodowej pali stalowych. Przedstawiciele spółki podkreślili, że współpraca z Konsorcjum jest nie tylko merytorycznie wymagająca, żeby projekt spełniał wszystkie założenia, lecz także otwarta na dialog i optymalizacje techniczne. Firma specjalizuje się w projektowaniu i realizacji zabezpieczeń katodowych, a zdobyte doświadczenia z rynków zagranicznych wykorzystuje dziś przy inwestycjach krajowych.

- Od początku współpracy widzimy duże otwarcie Konsorcjum na dyskusję, różne warianty techniczne i rozwiązania, które zwiększają efektywność ochrony konstrukcji. To projekt o unikatowej skali, który pozwala nam wykorzystać wieloletnie doświadczenie i przenieść do polskich inwestycji wiedzę zdobytą na rynkach zagranicznych. Każde takie przedsięwzięcie to dla nas rozwój kompetencji i możliwość dalszego wzmacniania lokalnego know-how – wyjaśniają przedstawiciele Makromor.

Jak podkreślają wykonawcy Programu FSRU, Dzień Dostawcy pozwolił na bezpośrednie rozmowy z potencjalnymi dostawcami oraz omówienie zakresu nadchodzący prac. Konsorcjum nastawia się na kontynuację dialogu z rynkiem oraz uruchomienie kolejnych porcesów zakupowych związanych z realizacją części morskiej inwestycji, a zainteresowanie ze strony przedsiębiorstw pokazuje, że lokalny rynek jest gotowy na udział w dużych projektach infrastrukturalnych i dysponuje odpowiednim zapleczem wykonawczym.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Budowa terminala FSRU bez opóźnień

Biznes i przemysł

Budowa terminala FSRU bez opóźnień

Damian Kelman 25 listopada 2025

Gazociąg Gdańsk – Gustorzyn na półmetku. To część FSRU

Biznes i przemysł

Projekt FSRU z opóźnieniem? Oświadczenie Gaz-Systemu

Biznes i przemysł

Projekt FSRU z opóźnieniem? Oświadczenie Gaz-Systemu

Damian Kelman 29 października 2025

Budowa Terminala FSRU idzie zgodnie z planem [zdjęcia]

Biznes i przemysł

Budowa Terminala FSRU idzie zgodnie z planem [zdjęcia]

Damian Kelman 26 października 2025

Terminal FSRU ze zwiększoną mocą?

Biznes i przemysł

Terminal FSRU ze zwiększoną mocą?

Gaz-System 21 października 2025

Zobacz również:

Budowa terminala FSRU bez opóźnień

Biznes i przemysł

Budowa terminala FSRU bez opóźnień

Damian Kelman 25 listopada 2025

Gazociąg Gdańsk – Gustorzyn na półmetku. To część FSRU

Biznes i przemysł

Projekt FSRU z opóźnieniem? Oświadczenie Gaz-Systemu

Biznes i przemysł

Projekt FSRU z opóźnieniem? Oświadczenie Gaz-Systemu

Damian Kelman 29 października 2025

Budowa Terminala FSRU idzie zgodnie z planem [zdjęcia]

Biznes i przemysł

Budowa Terminala FSRU idzie zgodnie z planem [zdjęcia]

Damian Kelman 26 października 2025

Terminal FSRU ze zwiększoną mocą?

Biznes i przemysł

Terminal FSRU ze zwiększoną mocą?

Gaz-System 21 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij